29 Haziran 2014 Pazar

çocuklarda konuşma bozuklukları

Konuşma Bozuklukları

Çocuğunuz,
  • hiç konuşamıyor ya da sınırlı konuşması mı var ?
  • kelimeleri yanlış mı telaffuz ediyor ?
  • tekrara mı ihtiyaç duyuyor ?
  • akıcı konuşamıyor mu ?
  • konuşurken çok mu heyecanlanıyor ?
  • konuşmanız gereken ortamlardan uzak mı kalıyor ?
     
Duymak ve dinlemek birbirinden farklı iki kavramdır. Duymak kulağın işlevi iken dinlemek beynin işlevidir. Örneğin; dışarıda bir yağmur sesi duyduğumuzda bu sesi duyan kulağımızdır, ancak yağmur sesi olduğunu bize söyleyen ise beynimizdir. Yani duyduğumuzu algılamamız ve anlamlandırmamız gerekir. Dolayısıyla kulakların iyi duyması tek başına dinleme için yeterli olmayabilir. İyi bir dinleyici olmak için beynin kulak vasıtası ile duyduğu sesleri algılaması, ayırt etmesi ve işlemesi gerekir. 
Eğer duyulan seslerin algılanması, ayırt edilmesi ve işlemesi doğru bir şekilde gerçekleşmezse örneğin; ”Bana uçak ile helikopterin ortak özelliklerinden bahseder misin?” yönergesi Baba uçak ile helikopterin ortak özelliklerinden bahseder misin?” ya da Bana bıçak ile helikopterin ortak özelliklerinden bahsedermisin?” olarak algılanabilir. 
Dolayısıyla bireyin konuşma gelişiminin değerlendirilmesinde hem işitsel işlemleme süreçlerinin hem de fiziksel olarak konuşmaya yardımcı olan organların desteklenmesi gerekir.

SAS Dinleme Programları;
  • Sağ kulaktan verilen konuşma ile beynin sol yarıküresinde yer alan konuşma merkezi uyarılırken, sol kulaktan verilen müzik ile de beynin sağ yarıküresi meşgul edilir.
  • Sol beyinde dil gelişimi ile ilgili alanlarına ulaşarak fonolojik farkındalık süreçlerinde bireyin ayrımcılık düzeyinin artmasını sağlar.
  • Dil edinimi ve konuşma gelişimi için önemli olan  sağ kulak baskınlığının artmasını yardımcı olur.
  • İşitsel işlemleme süreçlerinin hızlandırılmasını ya da yavaşlatılmasını sağlar. 
  • Uygulanan dinleme programlarına ek olarak bireyin ihtiyacı doğrultusunda bireysel çalışmalar ile de fonolojik farkındalığına (sesletim) yönelik çalışmalar yapılır.
SAS Bireysel çalışmalarında ise birey,
  • Konuşma seslerini ayırt ederek, konuşma seslerini doğru üretir.
  • Ses bilgisel farkındalığı arttırılarak, konuşma sırasında görev alan kas yapılarının koordinasyonunu sağlayarak, sesleri doğru bir şekilde sesletir.
  • Konuşma sırasında gerekli hava akışını doğru yönlendirir.
  • Sözcük ve cümleleri doğru vurgu ve ezgi ile üretir.
  • Günlük yaşamda anlaşılır biçimde konuşur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder